قَدْ لاَمنِي فِي خَلِيلَتِي عُمَرُ وَاللَّوْمُ فِي غَيْرِ كُنْهِهِ قَدَرُ
قال أفق قلتُ لا فقال بلى قد شاع في الناس عنكم الخبر
فَقلْتُ إِنْ شَاعَ مَا اعْتِذَارِيَ مِـ ـمَّا لَيْسَ لِي فِيهِ عِنْدَهُمْ عُذُرُ
لا أكتم الناس حب قاتلتي لاَ لاَ وَلاَ أكْرَهُ الَّذِي ذَكَرُوا
لُومَا فَلاَ لَوْمَ بَعْدَهَا أبَداً صاحبكم والجليل محتضرُ
قم قم إليهم فقل لهم قد أبى وقال لا لا أفيقُ فانتحروا
مَاذَا عَسَى أنْ يَقُولَ قَائِلُهُم وذا هوى ً ساق حينهُ القدرُ
يا قَوْمِ مَا لِي وَمَا لَهُم أبَداً يَنْظُرُ في عَيْبِ غَيْرِه الْبَطِرُ
يَا عَجَباً لِلْخِلاَفِ يَا عَجَباً بفي الذي لام في الهوى الحجر
ما لام في ذي مودة ٍ أحدٌ يُؤْمِنُ باللّهِ قمْ فَقَدْ كَفَرُوا
حسبي وحسبُ التي كلفت بها مني ومنها الحديث والنظرُ
أوْ قُبْلَة ٌ فِي خِلاَلِ ذَاكَ وَلاَ بَأسَ إِذَا لَمْ تُحللِ الأُزُرُ
أوْ لَمْسُ ما تَحْتَ مرْطِهَا بِيَدِي والباب قد حال دونه الستر
والساق براقة ٌ خلاخلها والصوت عالٍ فقد علا البهر
واسترخت الكف للغزال وقالـت اله عني والدمع منحدرُ
اذْهَبْ فَمَا أنْتَ كالَّذِي ذَكرُوا أنْتَ وَرَبِّي مُعَارِكٌ أشِرُ
وغابت اليوم عنك حاضنتي فاللَّهُ لِي الْيَوْمَ مِنْكَ مُنْتَصِرُ
يا رب خذ لي فقد ترى ضعفي من فاسق الكف ما له شكر
أهوى إلى معضدي فرضضهُ ذو قوة ٍ ما يطاق مقتدر
يلصقُ بي لحنة ً له خشنت ذَاتَ سوَادٍ كَأنَّهَا الإِبَرُ
حَتَّى اقْتَهَرْنِي وَإِخْوَتِي غَيَبٌ وَيْلِي عَلَيْهِمْ لَوْ أنَّهُمْ حَضَرُوا
أقسمُ بالله ما نجوت بها إذهب فأنت المسور الظفرُ
كيف بأمي إذا رأت شفتي وكيف إن شاع منك ذا الخبرُ
أم كيف لا كيف لي بحاضنتي يا حِبُّ لَوْ كَانَ ينْفَعُ الْحَذَرُ
قلتُ لها عند ذاك يا سكني لا بأس إني مجربٌ حذرُ
قولي لهم بقة ٌ لها ظفرُ إن كان في البق ما له ظفرُ
قال أفق قلتُ لا فقال بلى قد شاع في الناس عنكم الخبر
فَقلْتُ إِنْ شَاعَ مَا اعْتِذَارِيَ مِـ ـمَّا لَيْسَ لِي فِيهِ عِنْدَهُمْ عُذُرُ
لا أكتم الناس حب قاتلتي لاَ لاَ وَلاَ أكْرَهُ الَّذِي ذَكَرُوا
لُومَا فَلاَ لَوْمَ بَعْدَهَا أبَداً صاحبكم والجليل محتضرُ
قم قم إليهم فقل لهم قد أبى وقال لا لا أفيقُ فانتحروا
مَاذَا عَسَى أنْ يَقُولَ قَائِلُهُم وذا هوى ً ساق حينهُ القدرُ
يا قَوْمِ مَا لِي وَمَا لَهُم أبَداً يَنْظُرُ في عَيْبِ غَيْرِه الْبَطِرُ
يَا عَجَباً لِلْخِلاَفِ يَا عَجَباً بفي الذي لام في الهوى الحجر
ما لام في ذي مودة ٍ أحدٌ يُؤْمِنُ باللّهِ قمْ فَقَدْ كَفَرُوا
حسبي وحسبُ التي كلفت بها مني ومنها الحديث والنظرُ
أوْ قُبْلَة ٌ فِي خِلاَلِ ذَاكَ وَلاَ بَأسَ إِذَا لَمْ تُحللِ الأُزُرُ
أوْ لَمْسُ ما تَحْتَ مرْطِهَا بِيَدِي والباب قد حال دونه الستر
والساق براقة ٌ خلاخلها والصوت عالٍ فقد علا البهر
واسترخت الكف للغزال وقالـت اله عني والدمع منحدرُ
اذْهَبْ فَمَا أنْتَ كالَّذِي ذَكرُوا أنْتَ وَرَبِّي مُعَارِكٌ أشِرُ
وغابت اليوم عنك حاضنتي فاللَّهُ لِي الْيَوْمَ مِنْكَ مُنْتَصِرُ
يا رب خذ لي فقد ترى ضعفي من فاسق الكف ما له شكر
أهوى إلى معضدي فرضضهُ ذو قوة ٍ ما يطاق مقتدر
يلصقُ بي لحنة ً له خشنت ذَاتَ سوَادٍ كَأنَّهَا الإِبَرُ
حَتَّى اقْتَهَرْنِي وَإِخْوَتِي غَيَبٌ وَيْلِي عَلَيْهِمْ لَوْ أنَّهُمْ حَضَرُوا
أقسمُ بالله ما نجوت بها إذهب فأنت المسور الظفرُ
كيف بأمي إذا رأت شفتي وكيف إن شاع منك ذا الخبرُ
أم كيف لا كيف لي بحاضنتي يا حِبُّ لَوْ كَانَ ينْفَعُ الْحَذَرُ
قلتُ لها عند ذاك يا سكني لا بأس إني مجربٌ حذرُ
قولي لهم بقة ٌ لها ظفرُ إن كان في البق ما له ظفرُ
Omar
rebuked me for my girl friend and
the rebuke was decided upon with others of his ilk.
He
said, "Get up!", I
said, "No.", then he said, "Yes,
but of course, the
report about you is already popularized among the people."
So I
said, "If it´s popularized, why should I apologize? I
had nothing to do with it. They
have
an - no alibi.
I
don´t hide from the people a love for my executioner. No, no,
I don´t hate
the one they mention.
Never
rebuking her, while your buddy and Beauty are dying!
Get
up, turn on them, and tell
them ´desist already´!"
But he said, "No, if
I don´t come too,
then they have already hanged
themselves!"
"What should their advocate claim? Predestination urged on the passion!
Oh
people, what is wrong with us, the discontented always finding fault in the other?
How strange? On the contrary, how odd? In
the mouth of this one censure for forbidden pleasure.
No one believing in God rebukes this friendship, rise up, but already
they disbelieve!
My
esteem and the
extent to which I fell in love with her, is a private matter, the conversation and the contemplation,
or
a kiss during which, but never mind if you will not absolve
the weakness*,
or
petting what´s under her
dress with my palm, the guard at
his post,
the thigh intentionally flashed,
her ankle bracelets and
voice elevated, the belabored breathing.
I
relaxed the hand for the spinner,
and she said, "make passionate love to me"
tears flowing down.
"Get out of here, for you are not as they say, you, by god,
are an arrogant prick!"
"She was absent from you the entire day, bitch! Because God was victorious
over you on that day on my
behalf.
Oh
lord, lead me, for you know my weakness. What
thanks is there for a fornicating fingerer?
I grab my backer so he´s gratified. Such potency, he´s
not able to bear up under this talented power.
On account of it a pun has stuck to me "Roughy",
such a defamation as if I were the Bed of Nails.
Even if I subdue myself and fraternize secretly undercover, it would
overpower them, if they were present.
I swear by God she didn´t even attempt to save herself!" "Get out of here, for you the fingernail is clipped!**
How
will it be for my mother when sees my lip? And how will it be if this
news about you is popularized?
Or
how, no, how for me? Come, into my arms, oh love, if it is to be,
caution needs to be exercised."
I
said to her at that moment, "Honey, it´s alright, I´m experienced, and cautious.
Tell
them, it´s from a bedbug, but the Bedbug no longer has a nail."
___________________________________________________________________
___________________________________________________________________
translated
into English with comments by Mark Frederick Westergreen
Background
Information: A long fingernail was a sign of a powerful and
successful man. To have someone else clip your nail was to be put in
your proper place and humiliated by one of a higher rank (v. Lane)
* the term is also its own antonym, and means "strength"
** could also be rendered as: "the victor is vanquished, or hedge in"
* the term is also its own antonym, and means "strength"
** could also be rendered as: "the victor is vanquished, or hedge in"
References: Line 10 of this poem references the Qur’an 63.3, from the Sura "the Hypocrites".
No comments:
Post a Comment